בהיותו מפקח במשרד החינוך נחתו עלינו מדי פעם משימות כבדות – אותם היה עלינו לבצע תוך זמן קצר.
במקרים כאלו נאלצתי תמיד לבקש סיוע מחברי המפקחים וכן המדריכים,לעולם....תמיד...בחרתי את העסוקים ביותר. מניסיוני למדתי כי "רק אדם עסוק יש לו זמן", היינו,אדם עסוק,הוא בעל יוזמות,יצירתי,חולם,מציב מטרות ויעדים ותמיד תמיד מצליח ומגיע להישגים נפלאים.
הזמן הוא גורם דומיננטי בביצוע משימות ניהול זמן באופן יעיל וחכם מוביל את האדם לכבוש כל פסגה ולהגיע לכל יעד.
זמן – לא ניתן לייצר מאין, אי אפשר להחזיר זמן שנמוג, חשוב ,יעיל ועקרוני לתכנן הזמן האישי כדי לנצלו כיאות.
כיצד חלק מהאנשים מספיקים לבצע שפע משימות בעוד אחרים מספיקים מעט מאוד? כאשר אדם יעיל מתכנן היטב את זמנו הרי התפוקות תהיינה מצוינות וניצול הזמן יהא יעיל וחכם.
ראוי שכל אחד מאתנו, בעיקר אנשי חינוך יחדיר לתוכו חשיבות ניצול הזמן כדי להגיע להישגים גבוהים בניצול חכם של הזמן, הכל תלוי בתכנון בזמן הנתון לנו כעל מגש,עלינו להניעו עפ"י תכנון.
נסו מדי פעם למצוא זמן ללא עשייה – "רק לחשיבה" מעמיקה על כל מעשיכם באותו יום – כדי לבדוק יעילות עמלכם היומי.
חשוב להדגיש שסדר וארגון נכון של מסמכים מייעל מאוד את ניצול הזמן בחיפוש אחר מסמכים.
אנו יודעים שלימוד מתמיד מחדיר בנו ידע רב, "הידע הוא כוח", לידע יש עוצמה רבה כבסיס לחכמתו של האדם,
החכמה נוצרת ומוטמנת בתוכנו בזכות שאילת שאלות.
ככל שאדם שואל יותר שאלות חכמתו מתגברת.
ברור לנו כי הידע הנובע מלמידה יאפשר לנו לשאול שאלות עניניות וטובות.
ראוי שכל אחד מאתנו ישאל גם את עצמו שאלות, שאלות שיהפכו אותנו לחכמים, אך בניהול זמן נכון – השאלות יסייעו לנו לנצל את הזמן כיאות.
להלן דוגמאות של שאלות לעצמי :
האם אני עושה דברים שאני צריך לעשותם?
האם תחומי עשייתי יכולים להתבצע גם על-ידי אחרים?
האפשר היה לצמצם הזמן לפעילות מסויימת?
האם אני מבצע תחום – שגורם לאחרים בזבוז זמן?
האם אני יוצר דברים מיותרים?
האם אנו יודעים למה משמשת כל עשייה שלנו?
האם כל מה שמתויק חייב להיות מתויק?
האם האצלת סמכויות בכמות חכמה?
עד כמה בניתי בנין של עידוד ומחמאות לאחרים?
האם עמלי נושא אופי של יעילות?
האם בחרת לך צוות נכון חכם ויעיל?
האם דאגת להקצות זמן לשאלות של מונהגיך?
האם הקדשת זמן מספיק לרכישת ידע מוקדם לנושא נדון?
האם פגישותיך הרבות תוכננו ?
האם כל מפגש ממוקד?
האם הנכם מדייקים בזמני כל פגישה?
האם כל ישיבה הוכנה כהלכה?
האם למדת להיות יוזם ויצירתי?
עד כמה היום מדרבן אנשים לבצע משימות חשובות?
האם אתה מאמין בעצמך,ביכולתך,בכישורך?
האם הינך מחדיר אמונה בחבריך לעבודה?
האם הינך אומר מידי ערב ומידי בוקר-אני רוצה להשתפר?
אני רוצה להצליח?
האם אני יכול לסכם יעילות יום עבודה?
עד כמה בזבזתי זמן לביצוע משימה מסוימת?
האם אני שוכח ביצוע חלקי משימות?
האם ברור לך מהם תחומי "האחריות" שלך?
האם הינך מתעד כל עשייתך?
האם הינך מבצע תחומים שגורמים לך עניין?
היש לך הובי-תחביב?
האם קיים חזון הברור לכל העובדים?
האם המטרות,היעדים,הכלים,הצרכים והתהליכים להשגתם ברורים ונהורים לכל המנהיגים?
האם קיים סדר מסוים בתחומי העשייה היומית שלכם?
האם הינכם ממוקדים בביצוע רעיונות?
עד כמה שיתפתם את חבריכם במחשבותיכם?
האם כל החלטה רשומה וכתובה במקום ראוי?
האם הנך קובע סדרי עדיפויות?
עד כמה הינך גמיש בסדר העדיפויות?
האם קיים תכנון זמן מתי להקצות זמן למחשבה מעמיקה?
האם הינכם מתייחסים בכובד ראש לבעיות,לדילמות שנוצרות?
האם הינך בודק עצמך – עד כמה האנשים רלבנטים בביצוע המשימה?
היש אפקטיביות במשימותי?
האם קיים ניצול זמן יעיל בישיבות?
הניתן להתקשר בדואר אלקטרוני במקום ישיבות?
האם כל ישיבה מתוכננת היטב?
האם אני יודע מה ברצוני להשיג בכל ישיבה?, היינו מה מטרת הישיבה?
האם בכל ישיבה, נותנים "במה" למוכשרים בתחום הנדון?
האם שפת הגוף במהלך כל ישיבה יעילה וחכמה?
האם כל ישיבה מסוכמת כראוי – מתויקת להפליא?
האם קבעת לך לוח זמנים לעצמך?
האם המשימות – מטופלות בהקדם?
האם שיתפתי העובדים בחשיבה,ברעיונות ובהתקדמות?
האם האצלתי סמכויות לעובדים?
האם החומר שנאסף – מתויק היטב?
האם הינך מבהיר... מדגים..."אכפתיות"?
בדוק מדי יום עד כמה עודדת אנשים לדבר,לעשות?
עד כמה הינך "מקשיב" לעובדים?
האם ניסית לשנות הרגלים אישיים שלך-שיהיו יעילים יותר?
האם הינך מקדיש זמן לעצמך? ללימוד? להשכלה?
עד כמה הינך משווק את עשייתך ופעילות חבריך לעבודה?
חשוב לכל אחד מאתנו במגוון התפקידים ובמיוחד במנהיגות חינוכית לעגן עצמנו – ולזהות בדיוק מהם תחומי "האחריות" שאנו נושאים על גבינו – הכרות עם תחומי האחריות יבהירו לנו היטב מהות המשימות שעלינו לבצע כדי לכבוש כל יעד וכדי להצליח במשימות שנטלנו על עצמנו – "באחריות", אם מנהל שהוא מנהיג מבין "שהאחריות" להישגים בחינוך – של המורים והתלמידים הם עליו,הישגים בתחומי -הלימודים,החברה,האמונה,הערכים,היחס,הכבוד,ההקשבה,הרי הוא ינתב כל העשייה כדי לכבוש יעדי האחריות בניצול יעיל של הזמן.
ראוי להשתפר כל החיים,ניתן לבצע זאת אם מתכננים נכון את הזמן שיהא יעיל ומיטבי.
ראוי להציב מטרות ברורות ומעשיות.
סדר,ארגון המטרות – היעדים לפי סדר חשיבות וחיוניות.
מותר וחשוב להיות גמישים ואף לשנות לעיתים סדר עדיפויות.
נסו לסדר לעצמכם – הסדרים עפ"י – משימות דחופות
משימות חשובות
משימות יעילות
משימות שיתופיות
תכנון החלטות
משימות אסטרטגיות
משימות עפ"י לוח זמנים
משימות גדולות שונות –
ממשיות קטנות
משימות לפיתוח שיחות –
עם אנשים
משימות – הן לעיתים נובעות
מחלומות,רשום כל חלום
תכנון זמן-ארגון וסדר
הכנת רשימות-כלי חשוב
ביותר
סדר הרשימות-לפי סדר
עדיפויות
*הרשימות חשובות כי הזיכרון לא תמיד נאמן.
*התיוק היעיל חשוב.
*זרוק...זרוק...כל מה שאינו חשוב,אגירה אינה מועילה.
*ניהול עבודה יומי חכם ויעיל.
*ארגון קלסרים מסודרים ומתויגים – חכם.
*מותר לחשוב חשיבה קצרה ומהירה מאשר לדחות...
*אפשר ומותר להשיב על מכתב הבקשה – מקצר תהליך.
*אל תתיק ניירות שאין בהם צורך.
*ארגון וסדר מאפשר שליטה.
*בנה צוות שיסיע לך.
*האצלת סמכויות ישאירו "לך" יותר זמן.
*אם תכבדו זמנם של אחרים,יכבדו את זמנך שלך.
*"שיתופיות" הצוות בחשיבה ובעשייה- קוד חשוב בהצלחה.
*שתפו אחרים ברעיונות ובחדשנות.
*תקשורת חכמה אפקטיבית-יעילה וברורה-חוסכת זמן.
*דבר בשפה ברורה-ודא שאין בדברים די-משמעות.
*תמיד... תמיד... פנה לך זמן לפעילויות פנאי.
רצוי להדגיש כי ניצול זמן יעיל וחכם, "אינו ממוקד" רק בעבודה,היות וכל ההצלחה תלויה רבות במוח האדם היעיל – והאפקטיבי, הרי ראוי להפנות בתוכנו – את שכתוב בספרו של מיכה פופר – על מנהלים כמנהיגות, המאפיין את -200 המנהיגים הטובים ביותר ארה"ב הוא "התחביב-ההובי" – הקיים אצל כולם,תחביב שאינו קשור כלל לעבודה.
שחרור מוחי מדי יום או בסופי שבוע-מנושא העבודה,הופך המוח ליצירתי יותר. עיסוק בתחום אחר-שונה מדי פעם אינו בזבוז זמן.
כמו-למוד דף יומי,הקשבה להרצאות,פעילות גופנית,קריאת ספרים,שייט,איסוף בולים,עשיית יין וליקרים,כתיבת מאמרים ועוד ועוד...
ניהול זמן יעיל בעבודה-מחייב כל אחד מאתנו להיות מעורה ויעיל גם במשפחתו,החיים הפרטיים הם חלק מהיעילות בעבודה.
חשוב כל הזמן על סדר עדיפויות בניהול זמן נכון.
סיכום קצר ויעיל בניהול זמן
•
ניהול זמן נכון ואיכותי
•
ארגון סדר עדיפויות
•
שיתופיות עובדים והאצלת סמכויות
•
שילוב בית,משפחה,תחביבים בעמלך המלא
•
חשיבה יצירתית והפעלת יוזמות
•
פיתוח היכולת האישית מוקד ביעילות בניהול זמן.
•
בנה תכנית המבוססת על תהליכי שינוי מתמדת.
•
נסה להיות אפקטיבי,יעיל,קשוב,אכפתי,מעודד,מפעיל.
•
אתר תחומי "אחריות" עפ"י כישורי העובדים.
•
סדר,ארגון,תיוק,ראש מורם,חיוך ואהבה.
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה
- תואר שלישי בחינוך במנהיגות
משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי
בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם
ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.